Kurban keserken nelere dikkat edilmelidir:
- Besmelenin akabinde hiçbir şey ile ilgilenmeyip kurbanı hemen boğazlamak şarttır. Hatta, besmeleden sonra bıçağı bilerse (besmeleyi) tekrar etmek lazımdır. (Bezzâziye)
- “Bismillâhi Allâhü Ekber” dedikten sonra kurban yerinden kalkıverse tekrar yatırılıp keserken yeniden besmele çekilir. (Hülâsa)
- Besmeleden sonra elindeki bıçağı bırakıp başka bir bıçak alsa (besmeleyi) tekrar etmek gerekmez. Lakin bir kurban üzerine besmele okuduktan sonra onu bırakıp diğerini kesecekse besmeleyi tekrarlamak gerekir. (Hindiyye)
- Kurbanı iki kişi kesse, ikisinin de besmele okuması gerekir.
- Bir kimse birkaç kurbanı birbiri ardınca boğazlasa her birinde besmeleyi tekrarlaması gerekir.
- Kurbanın vücudundan yenmesi tahrîmen mekruh (harama yakın derecede uygun görülmeyen) olan organları; Yumurtaları, Bezeleri, Mesanesi, Ödü, Kesilen hayvanın vücudundan akan kanı, Erkeğin tenasül uzvu, Dişinin tenasül uzvudur. (Dürrü’l-Muhtâr ve hâşiyesi)
- Bıçağı, kurbanı yatırdıktan sonra bilemek mekrûhtur. (Dürrü’l-Muhtâr)
- Kurbanı keskin olmayan bıçak ile kesmek,
- Keskin olmayan bıçağı kurbanın boğazına birkaç defa sürmek
- Kurbanı kesilecek yere bacağından sürüyerek çekmek
- Kurbanı incitmek
- Canı çıkmadan derisini yüzmeye başlamak
- Başını birden kesip yüzmek
- Kıbleye çevirmemek
- Hamile olan hayvanı kesmek mekruhtur.
HANGİ HAYVANLAR KURBAN EDİLİR?
- Kurban edilebilen hayvanlar; koyun, keçi, sığır(dana, tosun, inek) , câmûs (manda) ve devedir. Koyun ve keçi bir yaşında, sığır ve câmûs iki yaşında, deve beş yaşında kurban olunur. Lâkin kuzu büyük olup bir senelik koyundan fark olunamazsa altı ayı tamam edince kurban olur. (Vahdetî)
- Kurban vahşi (yabani) olmamalıdır.
- Koyun ve keçi hisse kabul etmez. Bir koyun, bir keçi bir kimse için kurban olur.
- Bir sığır(dana, tosun, inek), bir câmûs, bir deve yedi kimse için kurban olur. Yani yedi kişi, ortak olarak bir sığırı veya deveyi kurban edebilirler. Ortaklar tek, çift veya yediden az olabilir. (Hindiyye)
- Bir kimse iki koyun kurban kesebilir. Hazret-i Resûl-i Ekrem sallallâhü aleyhi ve sellem Efendimiz her sene iki koyun kurban ederdi. Vedâ haccında yüz deve kurban eylediler. (Hindiyye)
- Ortak olarak inek, öküz, tosun, deve veya câmûs kurban etmekte güzel olan, ortakların kurbanı hepsinin birlikte almaları veyahut içlerinden birine vekâlet verip aldırmalarıdır. (Dürrü’l-Muhtâr)
- Bütün ortakların kurbanda ibâdete, sevap ve fedâ-i nefse niyet etmeleri, hisseleri eşit ve hepsinin Müslüman olmaları şarttır. Ortakların hepsi kurbanı ibâdet niyetiyle kestiği halde, bazısı kazâ, nezir veya nâfile olarak kesmiş olsalar zarar vermez. (Reddü’l-Muhtâr, Vahdetî, Dürer)
- Ortakların bazısı vâcib kurbanına diğerleri sünnet, nâfile, nezir ve akîka kurbanına niyet etseler yahut ortakların bazısı ölü yahut çocuk veya bunamış olsa câiz olur. (Kâzîhân)
KAPAK ATMAK NEDİR?
Özellikle büyükbaş kurbanlarda 2 yaş sınırı olduğu için çok dikkat etmek gerekir. Dana, tosun ve ineğin 2 yaşını doldurduğunu anlamak için dişlerine bakmak gerekir. Halk arasında kapak atma denen husustur. İki ön süt dişlerinin yetişkin dişleriyle değişmiş olması dananın kapak attığı anlamına gelir.
HANGİ KURBAN DAHA FAZİLETLİDİR?
- Eti çok ve bedeli yüksek olan kurban eti az ve bedeli düşük olan kurbana göre daha makbuldür.
- Kurban edilecek koyun veya keçinin eti, yedi ortağın kestiği büyük baş kurbanın bir hissesine eşit olursa, koyun yahut keçi kesmek daha faziletlidir.
- Aksi halde yedi hisseden bir hisseye ortak olmak daha faziletlidir.
- Koç koyundan, keçi tekeden, eti ve kıymeti çok olan az olandan daha makbuldür. Kurbanın yağlı, güzel ve büyük olması güzel ve makbuldür. (Münye ve Hindiyye)
- Koyunun gözleri, karnı, ayakları ve göğsü kara olanı makbuldür. (İbn-i Âbidîn) Resûl-i Ekrem sallallâhü aleyhi ve sellem Efendimiz gözü kara, karnı kara, ayakları kara, diğer âzâları beyaz olan koç kurban eylediler. (Şerh-i Şir’a)
- Kurban edilecek bir inek ile öküzün kıymetleri ve etleri müsâvi (eşit) olursa -eti güzel olduğundan- inek efdaldir. (Hindiyye)
HANGİ HAYVANLAR KURBAN OLMAZ?
- Bir veya iki gözü kör hayvanları kurban etmek câiz olmaz.
- Zayıflıktan ilikleri erimiş hayvanı kurban etmek câiz olmaz.
- Kesileceği yere gitmeye gücü yetmeyen, yâni hiç yürüyemeyen hayvanı kurban etmek câiz olmaz.
- Kulaklarından biri olmayan hayvanı kurban etmek câiz olmaz. (Kuhistânî, Reddü’l-Muhtâr)
- Burnu kesik hayvanı kurban etmek câiz olmaz. (Şurunbulâlî)
- Sığır, koyun veya keçinin, bir memesi gitmiş veya kurumuş ise câiz olmaz. Lâkin yavrusunu emzirebiliyorsa câiz olur. (Hülâsa)
- Deli hayvan karnını doyuramazsa kurban etmek câiz olmaz. (Dürrü’l-Muhtâr)
- Dişsiz hayvanı kurban etmek câiz değildir. (Nimet-i İslâm)
- Eğer dişlerinin çoğu var ise kerâhetle câizdir. (İbn-i Âbidîn)
- Dişsiz hayvan dişli hayvan gibi yayılıp karnını doyurur ise câiz olur. (Fetavâyı Hindiye)
- Ölmek üzere olan hayvanı kurban etmek câiz olmaz.
- Kulak ve kuyruğu çok kısalmış, gözünün görmesi çok azalmış hayvanı kurban etmek câiz olmaz.
- Kulağının biri dibinden kesilen yahut doğduğunda bir kulağı olmayan hayvanı kurban etmek câiz olmaz. (Hindiyye)
- Bir kimsenin Emânet olarak almış olduğu hayvanı kendisi için kurban etmesi câiz olmaz.
- Almaya vekil olduğu hayvanı kendisi için kesse câiz olmaz. Kocası, karısının veyâhut karısı kocasının kurbanını izni olmayarak kendisi için kesse câiz olmaz. Kıymetini vererek râzı etse de câiz olmaz. (Hülâsa, Hâdimî)
KURBAN VE DİĞER HAYVANLARI KESMESİ HELÂL OLMAYAN KİMSELER
- Mecûsî’nin (ateşperestin) kestiği yenmez. (Dâmad)
- Mürtedin yani (maazallah) İslâm’dan çıkmış olan kimsenin kestiği yenmez. (Reddü’l-Muhtâr)
- Besmeleyi kasten terk edenin kestiği haramdır. (İbn-i Âbidîn)
- Besmeleyi hata ile terk etmek zarar etmez. (Mültekâ)
- Besmele ile kesilenin helâl olacağını bilmeyenin besmeleyi terketmesi zarar vermez. (Reddü’l-Muhtâr)
KURBAN NAMAZI NASIL KILINIYOR? KURBAN KESİLDİKTEN SONRA KILINAN NAMAZA NASIL NİYET EDİLİR? KURBAN KESİLDİKTEN SONRA NASIL NAMAZ KILINIR?
- Kurban sahibi kurbanını kestikten veya başka birine kestirdikten sonra “Kurbanınızı kestiğinizde elinizdeki bıçağı bırakın. Sonra iki rek’at namaz kılın. Müslümanlardan hangi kimse bu iki rek’at namazı kılar da Allahü Teâlâ hazretlerinden bir şey isterse Allahü Teâlâ hazretleri elbette o kimseye istediği şeyi verir.” hadîs-i şerîfine uyarak iki rek’at namaz(*) kılmak müstehaptır. Bu namazdan sonra:
- “Allâhümme hâze’l-kebşu, (ev hâze’l-bakaru, ev hâze’l-ma‘zü)(8) minke ve leke ve ileyke. Fetekabbel minnî bilutfike ve keramike kemâ tekabbelte min İbrâhîme Halîlike ve İsmâîle Zebîhıke ve Muhammedin Habîbike bifazlike ve cûdike ve keramike yâ ekrame’l-ekramîn”(9) duâsını okuyup dinî ve dünyevî hâcetler istenir. (Ziyâ-i Ma’nevî)
- (7) Namazın birinci rek’atinde Fatiha’dan sonra “İnnâ a’taynâ..”, ikinci rek’atinde “Kul hüvellahü ehad…” sûresi okunur. (Duâ ve İbâdetler, Fazilet Neşriyat)
- Koç ise duaya “Allâhümme hâze’l-kebşu..”, sığır ise “Allâhümme hâze’l-bakaru..”, keçi ise “Allâhümme hâze’l-ma‘ zü..” diye başlar.
- (9) Yâ Rabbi, bu koyun (veya sığır veya keçi) sendendir ve senin rızân için sanadır. Lütfunla ve kereminle Halîlin İbrâhim (a.s.) ve zebîhin (kurbanın) İsmâîl (a.s.)’dan ve Habîbin Muhammed (s.a.v.)’den kabul ettiğin gibi kabul et. Fazlın, lütfun ve kereminle ey Ekrame’l-ekramîn.